söndag 28 mars 2010

Almbyboden öppnar för säsongen!

Då var det klart! Caféet invigt av min släkt och nu så är det äntligen igång för säsongen med öppettiderna Ons-fre 11-18 och söndagar 11-17. Varmt välkomna!
I helgen hade jag invigning av caféet och jag tvingade mina nära och kära att komma och var försökskaniner för hur jag skulle få till kaffesmaken så att den blir bra. Dricker ju inte kaffe själv så jag behövde några att träna på och jag fick godkänt efter ett visst antal kannor......... Här ser ni mig längst fram till vänster i en diskussion med min far. Kjolen ni skymtar under klänningen, Ann Ängmo design, är ju tyget som jag köpte på loppis för några år sedan. Det är ett linnetyg och har stora härliga rosor som dekoration, jättesnygg tycker jag själv. Egentligen var det ett par gardinlängder som jag köpte för 40 kr på loppisen och sydde om till bl a en kjol och även köksgardiner.







I trädgården finns familjeträd med bl a åkeröäpplen som idag har kapats ner till hälften. Träden är cirka 100 år gamla och anledning till stympningen är att de kan knäckas och gå av vid en rejäl storm om det vill sig illa. De kommer nu att få en ny chans att växa och förgrena sig samt att jag ska försöka hålla ner höjden på dem nu vid föryngringen. Runt trädet ska planteras perenner och bl a honungsrosor, vildvin och kaprifol som ger blomning och doft åt trädgårder framöver. Honungsrosen kan bli upp till 8 meter i höjd vilket kommer att generera härliga grenar med vackra blommor som hänger ner från äppelträdets renar senare. Det tar ett par år innan det ger resultat men det är det värt.





10 kommentarer:

  1. Det ser ju riktigt härligt ut, att sitta i ditt växthus och fika oavsett väder och vind! Åh, så skönt med ett sånt glashus! Jag kan bara drömma!!!
    Kanske stannar jag till hos dej på onsdag och tar en fika, hoppas bara att isen har smält på din parkering då.....!!! Kul att du har öppnat igen!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Va du ligger i,och så duktig du är,ser jätte mysigt ut i caféet! Lycka till dig fina!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med fika i växthuset! Vore kul att komma på besök när vi är hemma nån gång.
    Lycka till med cafeet och butiken i sommar!
    Helene

    SvaraRadera
  4. Å vad mysigt det såg ut då! Ja ett besök kanske det blir, på väg till eller från syrran...
    Vad fint det kommer att bli med klätterväxter under och i ditt äppleträd! Honungsros är ju helt underbar, tänker också plantera den i vår trädgård. Kanske får bli under ett äppleträd...?
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad kul! Har du en rolig tid framöver.. Ska se om jag kan komma förbi vid varmare väder framöver. Hade vart så himla kul! Ser ju såå mysigt ut där..

    Ha en skön dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Va mysigt det ser ut! Hoppas jag kommer vägen förbi hos dig nåt i sommar. Då ska jag titta in. Skulle vara så kul att se det på riktigt!
    Lycka till med din butik i sommar! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  7. Så himla mysigt så man blir riktigt avundsjuk... Man får ju hoppas att man har vägarna förbi någon gång så man får se alltihopa "live"!!

    SvaraRadera
  8. Så mysigt att bjuda familjen på fika i växthuset...de såg ut att trivas jättebra!

    Lycka till med caféet och butiken...det kommer att bli kanon!

    Kram,
    Anette

    SvaraRadera
  9. Den där dagen för vännerna ser jag fram emot..hann inte ut till dig eller rättare sagt han inte göra kort, det blev bara pappersarbete igår kväll, kramen

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera